Sudah 10 Tahun

Diam tak diam sudah sepuluh tahun.. Apa yang sepuluh tahun..ehm.. 10 Julai 2000 merupakan tarikh bersejarah bagi aku kerana hari pertama melangkahkan kaki ke sekolah sebagai cikgu.
Waktu aku mendapat nama sekolah dari Jabatan Pelajaran Negeri Selangor dulu aku rasa nak menangis.. ya.. keluar saja pejabat tu dulu memang aku menangis… menangis sebab aku ditugaskan ke SJK(T) Jalan Meru, Klang.

Sukar nak kugambarkan perasaan di waktu itu.. Aku tinggal dan membesar dilingkungan masyarakat yang 100% melayu. belajar di sekolah rendah dan menengah yang  juga 100% muridnya berbangsa melayu. Sesudah tamat bersekolah.. aku melanjutkan pengajian juga di Maktab Perguruan Perempuan Melayu.. Memang aku tidak pernah bergaul secara langsung dengan bangsa lain..Kesian aku.. tiba-tiba sahaja dipostingkan ke sekolah Tamil..Bimbang di hati semakin menjadi-jadi apabila memikirkan bolehkah aku menyesuaikan diri.. tidakkah aku menjadi seperti kera sumbang nanti…

Atas nasihat sepupuku Kak Lin.. aku perlu tabahkan hati.. aku melangkah juga ke sekolah itu…Pandangan pertamaku terhadap sekolah tersebut…”ok juga” Tapi balik ke rumah aku termuntah-muntah.. pening kepala dengan bau yang ‘tersangat wangi’ sepanjang beberapa jam di sekolah  tersebut…hahaha…

img088

Ni gambar masa di maktab.. apa relevannya gambar ni? Entah sajer.. di sini bermula segalanya.. kalau tak aku tak jadi cikgu..

img089

Yang ini pulak gambar bersama bestfriend..

Advertisements

Leave a comment »

Flower Girl

img_4121-copyFlower girl bersama mak pengantin

img_4113-copy

Anak Si Nurul Ngan Si Naza

img_4111-copy

Aisyah Khaleda

img_4123-copy1

img_4126

 

 

img_4141

img_4124-copy

Comments (1) »

Majlis Khatam di Sekolah

Majlis yang serba sederhana ni meriah juga. Semua yang terlibat memberikan kerjasama. Sambil-sambil tu berposing sakan dengan member-member.

 

 

 

Leave a comment »

Aksi Aisyah

Cuba pakaikan dia baju kebaya Indonesia.. Tengok tu dia bergaya…

Comments (1) »

Begedil Kentang

Bahan-bahan:

  1. 1kg kentang digoreng dan ditumbuk
  2. 10 biji bawang putih 10 biji bawang merah (dijadikan bawang goreng)
  3. 2 biji buah pala ditumbuk
  4. Daun sup dan daun bawang(dihiris)
  5. Hati ayam digoreng dan ditumbuk
  6. 2 biji telur
  7. 50g udang keringdirendam dan ditumbuk
  8. Rempah sup
  9. Tepung jagung
  10. Garam dan gula secukup rasa.

Cara membuatnya:

  1. Campurkan kesemua bahan dan uli hingga menjadi doh. tepung jagung tu fungsinya untuk menjadikan adunan mudah diuli. Kalau adunan lembik, masukkan lagi tepung jagung.
  2. buat doh sesuka hati. nak besar ke kecil ke bulat ke lonjong ker… lepas tu goreng
  3. Semasa nak goreng tuh jangan lupa celupkan dengan telur dulu..

Comments (1) »

Sambal Goreng Jawa

Bahan-bahan:

  1. 1/2 kg kentang
  2. 5 keping kentang
  3. 5 keping tauhu
  4. 200g udang kecil
  5. 200g daging
  6. Sedikit perut lembu (jika suka)
  7. 3 papan petai (Jika suka)
  8. Garam
  9. Gula melaka
  10. gula pasir
  11. 8 batang serai
  12. 8 biji cili merah dan hijau
  13. 10 biji bawang merang
  14. 10 biji bawang putih
  15. 1 cawan santan

Cara membuatnya:

  1. Kentang, tempe, dan tauhu dipotong kecil-kecil dan digoreng. bila sudah garing dan kekuningan, angkat dan asingkan
  2. Cili, serai, bawang putih dan bawang merah dihiris halus.
  3. Tumiskan kesemua bahan yang telah dihiris
  4. bila sudah naik bau, masukkan pula bahan-bahan yang telah digoreng.
  5. Masukkan udang, daging, perut dan juga petai.
  6. Masukkan santan, garam gula pasir dan juga gula melaka.

Comments (1) »

Koleksi Gambar

Ni cubaan mengedit gambar.. Baru nak belajar.. ok ker? ehm… entah!before

after

Yang ni gambar bunga from my hubby…

before

after

and after…

 Yang ini pulak gambar anak-anak… Ntah macam manala pulak diorang dpt idea nak posing macam ni. Aku pun tanpa membuang masa terus jer snap sekali… pastu tuh suruh buat lagi dah tak jadi dah… saat terindah tu hanya sekali… ceewah…

before

after

and after

 Ni pulaks gambar adik aku.. Muka dia penuh jerawat…( dulu la.. ) sekarang ni dah comei dah pun..  ehm marah tak dia aku letak gambar dia yg buruks nie..

before

hah.. kan dah cun tu…

Gambar Eye on Malaysia… sempat la jugak aku merasa naik benda alah ni.. Tengok dalam magazine, orang tangkap gambar benda ni nampak cantik sangat.. kenapa aku tangkap tak cantik? Sebelum

Disebabkan rasa tap puas hati, aku pun cubalah mengeditnya.. Hahaa.. ok la ni… cantik la sikit dati sebelumnya…

selepas

Gambar bawah ni pulak ambik kat Tanjung Balau…Asalnya gambar ni nak didelete jer.. sebab tak menjadi… tapi sebelum mendelete tu aku teredit lah pulak… lepas edit rasa cam ok jugak…

Sebelum

Selepas

 

Comments (5) »